Een deel van de motivatie vanuit de werkgever zijn de zaken die naast het loon worden gefaciliteerd. Kinderopvang en scholing zijn hier voorbeelden van. Wat en hoeveel een werkgever ook faciliteert, toch is er een deel van de mensen die weggaat of weg willen gaan. Motivatie, is de gangbare opvatting, is iets wat de werkgevers betreft. Zij moeten daarvoor zorgen.
De basis van motivatie wordt gevormd door de behoeften die een mens heeft. Herkent iemand de eigen behoeften terug in de werksituatie dan werkt dit motiverend. Denk maar aan iemand die de behoefte heeft om met iets bezig te zijn. De functie vraagt dat en de mensen om haar of hem heen hebben dezelfde behoefte. Genoeg redenen om je ‘thuis’ te voelen en gemotiveerd te zijn. Dan praten we over het motivatiekenmerk productgericht.
Hetzelfde geldt voor iemand die meer een mensenmens is. Die heeft meer behoefte aan contact met andere mensen. De functie vraagt dat en de mensen om hem of haar heen hebben ook die behoefte. Die voelt zich ‘thuis’ in zo’n werksituatie. Dan praten over het motivatiekenmerk relatiegericht.
Meer productgericht of meer relatiegericht of beide in gelijke mate. Dat is wat ieder mens kan zijn. Eén van de zes tegengestelde motivatiekenmerken. Dan zit iemand op grond van motivatiebehoeften die niet aansluiten en zelfs haaks kunnen staan op de werksituatie elke dag in die werksituatie. Heeft het niet naar z’n zin, gaat onbewust uit net als alle mensen, van de eigen behoeften. Ik heb het niet naar mijn zin, is de reactie. Een reden om eens om je heen te kijken. Maar wat is het in de werksituatie wat ervoor zorgt dat iemand het niet naar z’n zin heeft? Is iets een groot probleem, en dat is het als je met tegenzin naar je werk gaat, deel het probleem dan in stukjes. Welk deel is het dat ervoor zorgt dat iemand met tegenzin naar z’n werk gaat? Waar zitten de overeenkomsten en de verschillen in motivatiebehoeften en hoe ga je daar mee om?
Het is niet meer de hele werksituatie, maar een deel. Dan is het ook mogelijk om daar iets mee te gaan doen. Dan begrijp je waarom die leidinggevende zo anders reageert dan jij zou doen. Dan begrijp je welk deel van de werksituatie haaks staat op jouw behoeften en kun je er misschien iets mee doen. Motivatie is niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgever.
Terug naar overzichtDe motivatie van creativiteit is dat jij vindt dat wat jij maakt goed is. De motivatie van commercieel is: anderen moeten het goed v Lees artikel
Voor velen is het stoppen met roken een zware opgave die vaak niet te realiseren lijkt. Wees niet ontmoedigd want stoppen is voor iedereen haalbaar. Je vindt hier de Lees artikel
Je kunt de teamsamenwerking bevorderen door deel te nemen aan een dynamisch event met het team. Dit dynamische event heeft als doel de deelnemers beter bewus Lees artikel
Stoppen met roken is vaak een lastige opgave aangezien dit een gewoonte en verslaving is. En ook door stress zul je eerder naar een sigaret grijpen. Het is echter veel Lees artikel
Duurzame inzetbaarheid is een begrip dat de laatste jaren steeds vaker voorkomt. Zeker met de aantrekkende arbeidsmarkt is het voor bedrijven bela Lees artikel
Leiderschap is een essentiële vaardigheid voor elk succesvol bedrijf. Daarom kan een cursus leidinggeven Lees artikel