Motivatie is niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgever

Een deel van de motivatie vanuit de werkgever zijn de zaken die naast het loon worden gefaciliteerd. Kinderopvang en scholing zijn hier voorbeelden van. Wat en hoeveel een werkgever ook faciliteert, toch is er een deel van de mensen die weggaat of weg willen gaan. Motivatie, is de gangbare opvatting, is iets wat de werkgevers betreft. Zij moeten daarvoor zorgen.

Motivatiekenmerken

De basis van motivatie wordt gevormd door de behoeften die een mens heeft. Herkent iemand de eigen behoeften terug in de werksituatie dan werkt dit motiverend. Denk maar aan iemand die de behoefte heeft om met iets bezig te zijn. De functie vraagt dat en de mensen om haar of hem heen hebben dezelfde behoefte. Genoeg redenen om je ‘thuis’ te voelen en gemotiveerd te zijn. Dan praten we over het motivatiekenmerk productgericht.

Hetzelfde geldt voor iemand die meer een mensenmens is. Die heeft meer behoefte aan contact met andere mensen. De functie vraagt dat en de mensen om hem of haar heen hebben ook die behoefte. Die voelt zich ‘thuis’ in zo’n werksituatie. Dan praten over het motivatiekenmerk relatiegericht.

Meer productgericht of meer relatiegericht of beide in gelijke mate. Dat is wat ieder mens kan zijn. Eén van de zes tegengestelde motivatiekenmerken. Dan zit iemand op grond van motivatiebehoeften die niet aansluiten en zelfs haaks kunnen staan op de werksituatie elke dag in die werksituatie. Heeft het niet naar z’n zin, gaat onbewust uit net als alle mensen, van de eigen behoeften. Ik heb het niet naar mijn zin, is de reactie. Een reden om eens om je heen te kijken. Maar wat is het in de werksituatie wat ervoor zorgt dat iemand het niet naar z’n zin heeft? Is iets een groot probleem, en dat is het als je met tegenzin naar je werk gaat, deel het probleem dan in stukjes. Welk deel is het dat ervoor zorgt dat iemand met tegenzin naar z’n werk gaat? Waar zitten de overeenkomsten en de verschillen in motivatiebehoeften en hoe ga je daar mee om?

Het is niet meer de hele werksituatie, maar een deel. Dan is het ook mogelijk om daar iets mee te gaan doen. Dan begrijp je waarom die leidinggevende zo anders reageert dan jij zou doen. Dan begrijp je welk deel van de werksituatie haaks staat op jouw behoeften en kun je er misschien iets mee doen. Motivatie is niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgever.

Terug naar overzicht

Hoe bereik ik de klant en stel ik deze tevreden?

Naar aanleiding van een onderzoek naar wat mensen motiveert en démotiveert in werksituaties, kwamen wij tot de ontdekking dat het Lees artikel

Praktische menskunde

Wat is de oorzaak dat mensen zo verschillend zijn? De één kan de hele dag geconcentreerd met iets bezig zijn en de volgende dag en zo jarenlang, terwi Lees artikel

Het uitzoeken van de perfecte bureaustoelen voor jouw kantoor

Een comfortabele en ergonomische bureaustoel is een essentieel onderdeel van een productieve en gezonde werkomgeving. Of je Lees artikel

Waarom het nieuwe werken voor jou werkt

Het Nieuwe Werken is een verzamelnaam voor verschillende nieuwe manieren van werken die zijn ontstaan door de mogelijkheden die de informatie- en Lees artikel

Energie trends in 2024

Stroom aanvragen voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van energie? In 2024 st Lees artikel

Kennismanagement en gedragsverandering

Het grootste succes voor verbetertrajecten rondom het brede onderwerp kennismanagement is het bewerkstelligen van duurzame gedragsverandering. Maa Lees artikel