Kennismanagement en gedragsverandering

Het grootste succes voor verbetertrajecten rondom het brede onderwerp kennismanagement is het bewerkstelligen van duurzame gedragsverandering. Maar wat is kennismanagement nu eigenlijk en hoe zorgt deze voor gedragsverandering? Hier lees je hoe je door middel van het gebruik van kennismanagement gedragsverandering kunt realiseren en waar je boeken kunt kopen over dit onderwerp.

Wat is kennismanagement?

Kennismanagement is een begrip waarbij het gaat over het vastleggen, delen, gebruikmaken en managen van kennis. Door het gebruik van kennismanagement kan er op een efficiënte manier toegewerkt worden naar een vastgesteld doel. Zo zul je je resultaat verbeteren doordat je kennis kan gebruiken en managen en op deze manier een aantal doordachte keuzes kunt maken. Daarnaast zul je door de kennis die je steeds aanvult je gedrag sneller kunnen veranderen waardoor er een patroon doorbroken wordt.

Doordat je bezig bent met het vergaren van kennis en gebruikmaakt van kennismanagement, kun je ook je onbewuste gedrag veranderen. Dit onbewuste gedrag staat ook wel bekend als gewoontes die mensen hebben. Het is daarom belangrijk dat mensen zich eerst bewust worden van een gewoonte en deze erkennen. Zodra erkent wordt dat het oude gedrag niet langer acceptabel is, zal er direct gekeken worden naar verandering. Deze veranderingen zijn een bewuste keuze en de kans van slagen zal hierbij beïnvloed worden door de reacties van omstanders. Bij positieve feedback zal het nieuwe gedrag gestimuleerd worden en is de kans op verandering groter. Door deze feedback zal het nieuwe gedrag uiteindelijk een nieuwe gewoonte worden.

Boeken over kennismanagement

Terwijl we graag meer willen leren over kennismanagement, is er weinig geschreven over dit onderwerp. Er is namelijk niet veel te lezen over hoe je vorm en inhoud geeft aan gedragsverandering in samenhang met kennismanagement. Om deze reden is er een boek geschreven door Johan H. Oldenkamp. Dit boek bestaat uit vier delen en ieder deel bespreekt een deel van kennismanagement. Het eerste deel bespreekt bijvoorbeeld de conceptuele fundamenten van kennismanagement terwijl in het tweede deel een vraagstuk centraal staat dat over het veranderen van gedrag gaat. In deel drie lees je hoe je kennismanagement bevordert door het gebruik van een aantal maatregelen. Tot slot zul je in het vierde en laatste deel lezen over gedragsverandering en hoe deze als kern van kennismanagement gebruikt kunnen worden. Het boek is online te koop bij diverse winkels, zoals Bol.com of Boeknet.

Terug naar overzicht

Inspirerende quotes om medewerkers te motiveren

Motivatieposters. de ideale bedrijfsdecoratie met een positief effect op de motivatie van de medewerkers. Motivatie medewerkers, motivati Lees artikel

Tips om jezelf te motiveren

Een goede motivatie is onmisbaar als je iets wilt bereiken in het leven. Soms ben je van nature gemotiveerd, omdat je iets simpelweg leuk vindt om te doen. S Lees artikel

Het uitzoeken van de perfecte bureaustoelen voor jouw kantoor

Een comfortabele en ergonomische bureaustoel is een essentieel onderdeel van een productieve en gezonde werkomgeving. Of je Lees artikel

Duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is een begrip dat de laatste jaren steeds vaker voorkomt. Zeker met de aantrekkende arbeidsmarkt is het voor bedrijven bela Lees artikel

Vaardigheden in de particuliere onderzoekswereld

Het beroep van particulier onderzoeker vereist een unieke combinatie van vaardigheden en eigenschappen om succesvol te Lees artikel

Praktische menskunde

Wat is de oorzaak dat mensen zo verschillend zijn? De één kan de hele dag geconcentreerd met iets bezig zijn en de volgende dag en zo jarenlang, terwi Lees artikel