Hoe bereik ik de klant en stel ik deze tevreden?

Naar aanleiding van een onderzoek naar wat mensen motiveert en démotiveert in werksituaties, kwamen wij tot de ontdekking dat hetzelfde van toepassing is bij klanten. Benieuwd hoe dit zit? Lees dan hieronder verder naar wat de klant motiveert en hoe je klanten kunt bereiken.

Wat motiveert een klant in welke situatie dan ook?

Op de vraag wat motiveert een klant om naar een bepaalde winkel, restaurant of andere gelegenheid te gaan, bleek dat, hoewel dit individueel wordt bepaald, je de klanten in drie groepen kunt verdelen. Zo zijn er klanten die gevoelig zijn voor besparen, het krijgen van garantie en zekerheid. Dit is de groep meer vermijdende klanten. Daar tegenover staat de groep klanten die nieuwsgierig is naar nieuwe producten en bereid is om daarmee enig risico te lopen. De meer benaderende klanten. De restgroep spreekt zowel het één als het ander aan. Dat is een voorbeeld van de drie groepen.

Er zijn klanten die gemotiveerd worden door persoonlijke aandacht. Andere klanten komen voor het resultaat. Bij deze mensen kan persoonlijke aandacht zelfs op weerstand stuiten. De meer productgerichte klanten hebben behoefte aan een verkoper met productkennis. De meer relatiegerichte klanten hebben meer behoefte aan een eerlijke mening van een verkoper.

Ik ben meer relatiegericht, een mensenmens en ga een kostuum kopen. De verkoper wijst mij op de kwaliteit van de stof, de duurzaamheid en legt mij de voordelen uit van de combinatie van wol en katoen. Het zegt me niets. Ik wil alleen weten hoe het kostuum mij staat. Hij doet zijn best, maar bereikt mij niet. Hier is sprake van twee verschillende invalshoeken, die van de verkoper, productgericht, en die van mij, relatiegericht. Ik krijg niet waar ik behoefte aan heb, namelijk een eerlijke mening of dat kostuum mij staat. Het gaat bij de verkoper over het kostuum en niet over mij.

Hoe bereik je de klant?

Ieder mens heeft motivatiekenmerken, die invloed hebben op waar iemand zich op richt en waar deze behoefte aan heeft. Zo bereikt de meer productgerichte verkoper de groep klanten die dezelfde invalshoek hebben. Die herkennen in de verkoper een deel van zichzelf en dat spreekt aan. Een ander deel herkent die invalshoek niet of minder en dat spreekt dan ook minder aan.

Maar stel dat de verkoper op de hoogte was van de eigen motivatiekenmerken en zich bewust was van het feit dat een klant een andere invalshoek heeft, dan heeft de verkoper de mogelijkheid om even om te schakelen wanneer hij merkt dat zijn invalshoek de klant niet aanspreekt. De verkoper kan dan even de taal van de klant gaan spreken.

Klantvriendelijkheid en de behoeften van de klant moeten op elkaar aansluiten om een positief effect te hebben.

Terug naar overzicht

Verslaafd aan roken

Voor velen is het stoppen met roken een zware opgave die vaak niet te realiseren lijkt. Wees niet ontmoedigd want stoppen is voor iedereen haalbaar. Je vindt hier de Lees artikel

Dingen die je kunt doen om positiever te worden

Heb je er wel eens aan gedacht dat er tussen positief en succesvol zijn een samenhang is? Je zult namelijk een positieve levenshouding mo Lees artikel

Energie trends in 2024

Stroom aanvragen voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van energie? In 2024 st Lees artikel

Waarom het nieuwe werken voor jou werkt

Het Nieuwe Werken is een verzamelnaam voor verschillende nieuwe manieren van werken die zijn ontstaan door de mogelijkheden die de informatie- en Lees artikel

Vaardigheden in de particuliere onderzoekswereld

Het beroep van particulier onderzoeker vereist een unieke combinatie van vaardigheden en eigenschappen om succesvol te Lees artikel

Teamsamenwerking bevorderen

Je kunt de teamsamenwerking bevorderen door deel te nemen aan een dynamisch event met het team. Dit dynamische event heeft als doel de deelnemers beter bewus Lees artikel