Duurzame inzetbaarheid is een begrip dat de laatste jaren steeds vaker voorkomt. Zeker met de aantrekkende arbeidsmarkt is het voor bedrijven belangrijk om de juiste mensen binnen de organisatie te houden. Een hoge uitstroom van medewerkers kost geld, en dat geld kan beter geïnvesteerd worden in de duurzame inzetbaarheid in de huidige organisatie.
Duurzame inzetbaarheid begint bij het aantrekken van de juiste mensen. Daarna is het belangrijk dat deze goede mensen worden behouden. Dit laatste kan ook door middel van verschuivingen binnen de organisatie. Het is het ultieme doel dat alle werknemers hun talenten op de juiste plek in de organisatie kunnen inzetten. Hoe kan dit het beste in gang worden gezet?
Allereerst dient het begrip "Duurzame Inzetbaarheid" voor uw organisatie gedefinieerd te worden. Wellicht is scholing in uw organisatie van belang, of ligt de focus juist op het terugdringen van ziekteverzuim. Of wellicht is de vitaliteit van de medewerker wel een groot probleem. Waar de focus ook ligt: het is de bedoeling dat deze wordt bepaald met hulp van (een representatieve groep) werknemers. Wellicht staan veel werknemers wel op het punt om een nieuwe baan te zoeken vanwege gebrek aan doorgroei- of scholingsmogelijkheden, terwijl u zelf dénkt dat men vitaliteit belangrijker vindt.
Wat is het uiteindelijke doel van de te nemen stappen? Stel deze goed op, zodat men door de organisatie heen wéét wat er verwacht wordt. Vooral bij het management, die de directe gesprekken zullen voeren met het personeel over dit onderwerp. Zorg dus ook dat uw goede managers in dienst heeft die deze gesprekken efficiënt kunnen voeren.
Overigens kan de focus van duurzame inzetbaarheid flink verschillen. Zo kunnen productmedewerkers met andere veranderingen gebaat zijn dan kantoorpersoneel. Dit is ook iets om rekening mee te houden.
Uiteindelijk geeft duurzame inzetbaarheid geen ultieme zekerheid dat al het personeel in de organisatie behouden kan blijven. Zo is het mogelijk dat er toch een mismatch bestaat. Uiteindelijk is het dan ook beter om de wegen te scheiden, wellicht middels een outplacement traject.
Terug naar overzicht
Motivatieposters. de ideale bedrijfsdecoratie met een positief effect op de motivatie van de medewerkers. Motivatie medewerkers, motivati Lees artikel
De motivatie van creativiteit is dat jij vindt dat wat jij maakt goed is. De motivatie van commercieel is: anderen moeten het goed v Lees artikel
Het grootste succes voor verbetertrajecten rondom het brede onderwerp kennismanagement is het bewerkstelligen van duurzame gedragsverandering. Maa Lees artikel
Naar aanleiding van een onderzoek naar wat mensen motiveert en démotiveert in werksituaties, kwamen wij tot de ontdekking dat het Lees artikel
Heb je er wel eens aan gedacht dat er tussen positief en succesvol zijn een samenhang is? Je zult namelijk een positieve levenshouding mo Lees artikel
Voor iedere werknemer is zelfkennis een noodzakelijke voorwaarde in deze tijd van snelle veranderingen. Iemand die zichzelf goed kent en weet hoe en waarom hi Lees artikel